Cugetări, lectura Maia Martin





Wolfgang Amadeus Mozart, Georg Friedrich Händel, Nicolae Iorga
cugetări şi gânduri cu autor necunoscut

muzica Ludwig van Beethoven - Simfonia a 5-a
montaj, lectura Maia Martin
...din carneţelul meu de cugetări din adolescenţă



Nicolae Iorga

  • Pe om îl înnobilează inima. Servitor sau conte, pe mine nu mă interesează decât omenia din el. Eu nu sunt nici prinţ, nici conte, dar am în mine mai multă onoare decât toţi conţii la un loc. Mozart
  • Mi-ar părea rău dacă aş face numai plăcere oamenilor. Scopul meu este să-i fac mai buni. G. F. Handel
  • HOMER, orb, a arătat oamenilor măreţia lumii; BEETHOVEN, surd, tânjind după oameni mai buni, după prietenie şi iubire, ne-a învăţat să ascultăm sunetele bucuriei de a trăi.
  • Omul nerecunoscător: Pe întuneric, te loveşte cu piciorul.
  • Nu constituie un păcat să-i ajuţi pe alţii şi să doreşti să se afle acest lucru.

Să ai curajul sa spui "DA"
Să ai curajul să spui "NU"
Şi-n fiecare clipă grea
Să ai curajul să fii "TU".



  • Totdeauna chelul se laudă că a avut păr bogat şi cârlionţat.
  • Lauda nemeritată nu împurpurează obrajii.
  • Cine ştie multe, nu le ştie pe toate.
  • Numai oamenii care ştiu puţin cred că ştiu totul.
  • Demnitate: a prefera adevăruri crude minciunilor seducătoare.
  • Nu împrumuta pe nimeni cu nimic; astfel sporeşti numărul celor ce se vor interesa de sănătatea ta.
  • Pe cât de greu se investeşte încrederea într-un om, pe atât de uşor se pierde.
  • Cărţile citite, ca şi tatuajul, îţi intră în piele: ajută la identificarea ta.
  • Uneori, cel mai inteligent lucru e s-o faci pe prostul.
  • Nu i-am cerut prea mult: să facă şi el un singur lucru perfect.
  • Este nedrept să apreciem oamenii numai după ceea ce au realizat, fără a evalua şi ceea ce au încercat şi nu au reuşit.
  • Nu pune recunoştinţa la încercare, dacă vrei să nu ai deziluzii!
  • Întîmplarea este scuza celor ce n-au învăţat să lupte cu viaţa.
  • Aşa e omul: când nu vrea spune că nu poate, iar când nu poate, pretinde că nu vrea.
  • A fi om nu-i o întâmplare, ci urmarea unei opţiuni grave.
  • Acordând prea multă atenţie cuvintelor, pierdem din vedere ideile.
  • Admirăm înţelepciunea, dar îi ocolim pe înţelepţi.
  • Prietenia se întreţine cu dovezi, aşa cum focul se întreţine viu punând continuu lemne.
  • Într-o prietenie cel ce întinde primul mâna este mai generos decât al doilea, chiar dacă acesta oferă aur.
  • Toţi trăim în veacul în care ne-am născut, chiar dacă unii îl depăşesc prin idealuri.
  • Prietenia nu este exclusiv aprobatoare: fără momente de disociere, adeziunea prietenească îşi pierde valoarea.
  • Să nu ceri ajutor nimănui ca să te ridici deasupra lui.
  • Toţi suntem foarte buni, numai că unii sunt mai foarte buni ca alţii.
  • Când altul este lăudat pentru munca ta şi-ţi mulţumeşte că l-ai ajutat, nu înseamnă că este recunoscător, ci lipsit de omenie.
  • Supraapreciere: să trăieşti printre tâlhari şi să crezi că vei rămâne om.
  • A încetat să studieze prea devreme, chiar înainte de a începe.
  • Arunci o vorbă şi-ţi trebuie altele o mie pentru a-i şterge urma.
  • Mai gravă decât greşeala este nerecunoaşterea ei.


- De ce a rămas câinele câine?
Pentru că a învăţat să nu latre la cel care îi dă să mănânce.

  • - Cum dom'le n-am cap? Păi, eu pe ce îmi pun pălăria?
  • E un mare ghinion să nu ai noroc.


- Bine, dom'le, mă calci pe picior, mă îmbrânceşti şi nu spui nici măcar pardon?
- Auzi ce pretenţie! Să învăţ franceza pentru el.

  • Decât un prieten fals, mai bine un duşman cinstit.
  • Noile prietenii ne luminează arhitectura morală din unghiuri nebănuite. Cei ce se tem de adevăr ocolesc prietenia.


Sinceritate dezarmantă:
- Ce mâini diafane, domniţă! Cu ce le parfumaţi?
- Cu vase, domnule, cu rufe la spălat.

  • Ceea ce nu a dat omului natura îi oferă din plin cultura.
  • Dacă vrei să te iubească lumea, străduieşte-te să nu-şi piardă interesul pentru persoana ta.
  • Unii, prin scrisul lor, înnegresc hârtia; alţii îi dau strălucrie.
  • Când îmi cere cineva o carte pentru două zile, mă gândesc dacă în următoarele două luni voi avea nevoie de ea...
  • Adesea oamenii de vază nu sunt şi de bază.
  • Prietenii adevăraţi sunt ca aerul curat.
  • Cel mai râvnit cadou poate aduce deplină fericire sau nesfârşită amărăciune: depinde cum îl oferi.
  • Trebuie să învăţăm să oferim, să primim, să solicităm şi să înapoiem binefacerile cu respect pentru om şi demnitate.
grafica Maia Martin

*publicata 26 sept. 2011